Vakit nakittir.
Gömlek kaftandan yakındır.
Ak akçe kara gün içindir.
Sağlık varlıktan yeğdir
Miktarı: 24%
Arketipi: birincil "seks ve öldürme" arzularını sınırlama
Tür rolü: Barış vakitlerinde – besin rezervlerini kurma ve saklama.
Savaş vaktinde – komutan, avcı.
GENEL ÖZELLİKLERİ:
1. Konfor sağlayan renk hakidir.
2. Konfor sağlayan geometri haçtır.
3. Kartildeki konumu, Uzay kartilinin dışsal kısımıdır.
Ekstraverttir (dışadönük insan)
4. Düşünme tipi lojiktir.
PSİŞİK ÖZELLİKLERİ:
Ilkel insan topluluğunda derisel insanlar komutanlar olmuştur. Üretral önder, orduyu ileriye harekete getirmiştir, derisel komutanlar ise kasıl askerleri avcu içinde tutarak, orduyu sürmeye yardım etmişlerdir. Disiplin, tek derisel vektörlü insanlara özgü bir niteliktir. Öz-disiplinli bir insansan, başkalarını da disipline alıştırabilirsin.

Mağaraya geri döndükten sonra, derisel insan besin yedeklerini saklamıştır. Avdan dönen askerler yemekler getirmiştir, herkes ortak bir sofraya oturmuştur ve mükellef bir ziyafete başlamıştır. O zaman tek derisel insan, "Yarın yemek olmayabilir, yemeği yedek olarak ayırıp saklamam gerekiyor" diye düşünmüştür.
Hala, arketipik derisel ihtiyar insanları görebiliriz,ki herhangi gerekebilir şeylerden 20 yıla yeterlik stok yaparlar. Bugünkü zamanda, öyle davranmaları anlamsızdır, fakat, yıllar önce tüm sürüyü kurtarmıştır.
Sonradan, öteki bir tasarruf biçimi - ki zaman, güçler, kaynaklar tasarrufu - aktüel olmuştur. Tam derisel insan, topluluğunun malını taşımak için bir nehrin en yakın sığ yerine kadar varırken ne kadar vaktin ve çabaların boşuna yitirildiğini düşünmüştür ve köprü yapmak için bir ağaç yıkmayı uydurmuştur. Sonradan, o tekerleği de icat etmiştir.
Doğuştan gelen tasarrufa hevesi yüzünden derisel insanlar mucit, yenilikçi, mühendis olmuşlardır. Yay, mızrak, yük arabaları, yollar, sonradan ise her türlü mühendislik tesisleri, konstrüksiyonları, teknolojileri gibi şeylerin tümü derisel insanların çalışmalarının neticeleridir.
Genç sağlam bir deri şaşılacak bir esnekliğe sahip olduğu gibi, derisel insanın vücudu de şaşırtıcı bir esnekliğe, hareketliliğe sahiptir. Tek derisel vektörü olan bir insanın her zaman uzun, mevzun bacakları, esnek omurgası vardır. Bu, dahi bir dansçı olması için ona fırsat verir. Tek derisel kadınlar yüksek topuklu ayakkabılarda zariflikle hızlı yürüyebilir.
Gelişkin derisel insanın ayırıcı niteliği, çevik ve kesin hareketleridir, onun nasıl çalıştığına bakmak her zaman hoştur. Onlar en usta, isabetli atıcılar ve avcılar olur, kurşunun, okun, mızrağın uçuş yolunu sezerler.
Derisel vektörün aşırı derecede yük görmesi deri problemlerini doğurur. Deri döküntüyle, sivilcelerle kaplanır, kızarır.
Esnek vücuttan başka, derisel insan esnek akıla da sahiptir. O aklın ayırıcı niteliği, 180 derecelik bir dönüş yapabilmesidir: bugün bir şeyi iddia edebilirim, yarın ise aynı inanmışlık ile aksini iddia ederim. Herşey, şu anda neleri söylemem benim için daha yararlı olduğuna bağlıdır.
Derisel insanların psikolojik esnekliği, işi değiştirme, başka bir kente, hatta başka bir ülkeye de taşınma gibi her türlü değişimlere kolaylıkla, hızla kendilerini uyarlamaları için fırsat verir.
Lojik düşünme, derisel insanların daha bir ayırıcı niteliğidir. Onların dilinde sıkça şöyle sözleri işitebiliriz: “Bu mantıklı değildir!”, ”Bunda mantık nerede?”, ”...tahmin etmek mantığa uygundur” ve saire. Sebep sonuç ilişkileri beyinlerinde şaşırtıcı bir kesinlikle kurulur. Bu, derisel insanların dahi mucitler, mühendisler, konstrüktörler, en iyi saymanlar, bankacılar, lojistikçiler olmaları için fırsat verir.
Derisel insanlar, övgüyü, emosyonları çok az gösterirler, az konuşurlar, onlar ölçülü ve ketumdur. Sorulan bir soruya soruyla cevap verirler. Kendileri hakkında hiç bir şey söylemezler, ama, başkaları hakkında herşeyi soruştururlar, tüm enformasyonu toplarlar. Kısalık, derisel insanın güçlü bir tarafıdır.
Derisel vektör, Uzay kartilinin dışsal kısımını oluşturur. Bedeni düzeyde deri, insanı çevreden ayırır, insan vücudunu sınırlar. Aynı şey psişik düzeyde de yer alır: tam derisel vektör birincil seks ve öldürme arzularını sınırlamıştır; böylelikle insan hayvan düzeyinden insan düzeyine geçmiştir.

O sırada, biz insiyaklara itaat eden hayvanlar olmaktan çıkmışız, doğal eylemlerimiz belirli kurallara bağlanmaya başlamıştır. Tüm dünyayı “mağaranın içindeki” uzaya ve ”mağaranın dışındaki” uzaya ayırıp derisellik, sınırın her iki yanında farklı davranma normlarını koymuştur. “Mağaranın içinde” biz öldürmeyiz, başkalarının kadınlarına dokunmayız, aksi halde ceza göreceğiz. ”Mağaranın dışında” ise biz dövüşürüz, düşmanları öldürürüz, onların kadınlarını tutsak ederiz. Bunun için ceza olmaz. Dünyanın bütün yasaları tam bundan gelişmiştir.
Sınırlama, yasaklama, denetleme içsel bir ihtiyacı, derisel vektörün esasıdır.
Derisel insanın kullandığı anahtar kelimeleri, “Yok!”,”Hayır!”dır, bir şeyin yapılmamasını işaret eden kelimelerdir. Mesela, “gitme”,”yapma”,”durma” ve saire.
Derisel insanlar, önce reddetmeyi, sonra, belki, razı olmayı yeğlerler. Öyle davranışları için her türlü nedenler icat ederler. Gerçekte, derisel arzunun özü basittir: yasaklama ve sınırlama görevini yerine getirerek, derisel insanlar zevk alır, ve “Hayır” kelimesi bunda ana kelimedir.
Derisel insan, hep başka şeylerden gibi kendisinin ve başkalarının vaktinden tasarruf eder. Onunla bir görüşmeye geç kalmanızdan hiç hoşlanmaz ve kendisi de gecikmemeye çalışır. Vakit duygusu, çalar saatin çalacağına kadar bir dakika kalırken uyanması ve asla geç kalmaması için ona fırsat verir. Vaktini şaşmama, “derisel krallar”ın bir nezaketidir.
Derisel insan, aynı anda birkaç iş yapabilen ve bununla birlikte, herşeyi vaktinde tamamlayabilen insandır. Anal insan gibi herşeyi ideal bir surette yapmaya heveslenmez. Onlar verilen zaman içinde mümkün olabildiğince çalışmaya heveslenir.
“Derisel” bir efsane der ki “tasarruf eden zengin olur”, “damlaya damlaya göl olur”. Bu, derisel insan için en vahim bir kapandır: ufak şeylerden kazanmaya isteyerek, çok büyük bir zarar görür. Mesela, reklam kampanyosundan tasarruf ederek, işini başarısızlığa uğratır.
Stres halinde bulunan derisel insanlar indirimli satışlara bayılır. 15%’lik, sonra 30%’luk, sonra 50%’lik, sonra 90%’lık indirimlerin olacağını beklerler. Bir şeyi satın aldıktan sonra o şeyin komşu bir mağazada on kuruşa daha ucuz olduğunu bilince azap çekerler.
Derisel insan, sadece tek sağlıktan tasarruf etmez. O, çeşitli vitaminler yer, ne yediğini özenle denetler, gıdaya kısınır, tek hasiyetli yemeği yemeye çalışır. Derisel insanlar, güzellik salonlarının, içmeler şehirlerinin müdavimleridir.
Derisel insanın en duyarlı yeri derisidir. O, dokunsal teması gereksinir: kişiye dokunur, onu okşar, sıkır ve kendisi de okşanmayı, dokunulmayı sever. Bu yüzden, derisel insanlara müşfik, şefkatli denir.
Derisel insanın libidosu, başka vektörlerdekine oranla yüksek değildir. Bu sebeple, tek bir partnere karşı cinsel bağlılığı oluşmaz. Cinsel arzunun oluşmasında temel rolü yenilik faktörü oynar, bu yüzden, derisel insanın partnerlerinin sayısı öteki vektörlü insanlardan daha çok olur. Normal ilişkiler uzun sürmez. Bu ilişkilerde kendisi için bir yarar görüyorsa kalır, aksi halde ise ilişkileri kesiverip, dönüp bakmayıp partnerini ebediyen olarak bırakır.
Mantık evlilikler ve anal insanlar tarafından “hıyanet” denilir olaylar, derisel vektörün tabiatından kaynaklanır. Bu, derisel insanlar için ancak seksüel partnerleri değiştirmektir. Tam bunda “Niçin insanlar hıyanet eder?” gibi soruların cevapları da yatıyor.
Görece yüksek olmayan bir libidosundan dolayı derisel insan, kariyer yapma ve toplumsal statüsünü yükseltme yoluyla seksüel hakkını artırmak zorundadır. Yüksek statüsü ve refahı seksüel çekiciliğini yükseltir, soyunu sürdürme şansı artır.
Tam bu nedenle derisel erkek çok hırslı ve kendine güvenendir, onun için kariyerde yükselmesi ve bankada hesap olması önemlidir. O, önder değildir, o - liderdir. Arketipik takdirde, ticaret, iş onun alışılmış ortamı olur. Derisel insanların spora ve çeşitli yarışmalara sevgilerinin de nedenleri bunda yatar.

Gelişkin derisel insanlar bugünkü zamanda mühendis ve kanun koyuculardır.
Çağdaş uygarlık, tümüyle yasaya, herkesin kendi bireylik hakkını tanımaya dayandırılmıştır. Batı uygarlığı derisel zihniyetin taşıyıcısıdır, tam o, yasaya dayanan derisel özgürlükleri ilan eder.
Derisel çocuk, pubertata öngelen sırada disipline ve spora alıştırmalıdır. Onunla anlaşmaya varmak mümkündür, gerektir de: “Bunu yap, sonra tatil olabilirsin.” “Çeyreği pek iyi ile bitirirsen, sana bir bisiklet satın alacağız.” Yalnız vaatlerinizi mutlaka yerine getirmelisiniz. Aksi takdirde, çeyreği pek iyi ile bitirince bisikletsiz kalan derisel çocuk ebedi olarak öğrenir: sözünü tutmamak mümkündür, herkes yalancıdır.
Derisel çocuk için rejim çok önemlidir. Onu denetlemek ve niçin bir şeyi yapmamalı olduğunu anlatmak gerekir. O itaat etmeyi öğrenmelidir, sonradan emrindekileri yönetebilir.
Göz önüne almalıyız ki aktif, hareketli, her zaman yeni “kahramanlık”lara ve serüvenlere hazır olan derisel afacan, bir marifet için yakalanmışsa cezadan kurtulmak için mutlaka kurnazlığa baş vurur ve yalan atar. Zor kullanma yoluyla cezaya çarptırıldığı takdirde, ki onun erojen bölgesini sakatlar, stresini ufak hırsızlık yaparak çözür, mesela, sınıf arkadaşlarının ceplerinden bozukluk çalar. Mesele şu ki derisel vektördeki stres, üstesinden gelemediği arketipik bir hırsızlık yapma hevesini doğurur. Elbette, bundan sonra derisel çocuk yineden ana babasının hiddetini üstüne çeker.
Yumuşak, duyarlı deri üzerine ağrılı, sık sık etkilemeler, ağrıya karşı adapte etmeye götürür. O ağrı hatta zevkli ve istenen olur. Böylece mazoşizm oluşur. Bazı hallerde bu, başarısızlık yaşam senaryosu halini alabilir. Çocukluk çağında dövülmüş olan derisel oğlanlar gelecek mazoşistler, talihsiz, ufak hırsızlar ve ayyaşlardır.
Derisel oğlanları (tek oğlanları!) eğitirken dürtücü bir etken olarak mali ödüllendirme olabilir. Derisel çocuğu eğitirken, uygun bir ceza kullanmak – ki uzaya ve vakite kısıtlamak – onun niteliklerinin gelişmesini engellemez, ve sonradan başarılı bir iş adamı, mühendis, iktisatçı, kanun koyucu olmasını mümkün kılar.
Bugün biz derisel dünyada, derisel zamanlarda yaşıyoruz. Bu zamanlar bize nasıl güçlükleri ortaya getirdiğini anlamamız, bu giderek daha hızlı bir selde kendimizi doğru bir şekilde yöneltebilmemiz çok önemlidir. Derisel vektör hakkında daha fazlasını bilmek için, Yuri Burlan'ın sistemik vektör psikolojisi treninglerine katılabilirsiniz.
Madde, Yuri Burlan’ın sistemik vektör psikolojisi treninglerinin malzemelerine dayandırılmıştır.
Yazarlar: Mariya Gribova, devletler hukuku ve uluslar arası ilişkiler uzmanı;
Marina Murina, mimar.
Çevirmen: Ruslan Dautov
