• !!! Внимание !!!

Системно-векторная психология Юрия Бурлана - не для слабонервных и не для слабоумных!

Записаться на тренинг можно ЗДЕСЬ

Ждем вас на тренингах!

Grundläggande begrepp

Tråden är öppen för en allmän diskussion av systematisk psykologi på svenska.

Модератор: Евгения Алексеева

Grundläggande begrepp

Непрочитанное сообщение Евгения Алексеева » 25 июл 2010, 15:00

Här går vi igenom de grundläggande begreppen
Аватара пользователя
Евгения Алексеева

 
Сообщения: 976
Зарегистрирован: 24 сен 2008, 05:33
Город: Стокгольм, Швеция

Re: Grundläggande begrepp

Непрочитанное сообщение Lubow » 22 дек 2011, 10:14

Hurra! Precis vad jag behöver!

Som jag har förstått, СИСТЕМНО-ВЕКТОРНОЕ МЫШЛЕНИЕ kallas för DET SYSTEMATISKA TÄNKANDET?
Hur nämner jag СИСТЕМНО-ВЕКТОРНАЯ ПСИХОЛОГИЯ på svenska i samtal med en svensk psykolog t ex?

Kollade nyss dina post i tråden här, Jevgenija, och jodå...
vektorernas namn på svenska känns minst sagt lika ovanligt, som det har känts för mig på ryska :rofl:

Ok, då kör vi gång!

Alltså, dem 8 vektorer heter:
1) Анальный вектор = Den ANALA vektorn
2) Кожный вектор = SKINNET
3) Зрительный вектор = SYNNEN
4) Звуковой вектор = HÖRSELN eller "LJUD"-vektorn
5) Оральный вектор = Den ORALA vektorn
6) Мышечный вектор = Den MUSKULÄRA vektorn..?
Och hur ska man "döpa" dem 2 sista...? :whew:
Lubow

 
Сообщения: 64
Зарегистрирован: 12 окт 2011, 12:57

Re: Grundläggande begrepp

Непрочитанное сообщение Elena Stockholm » 20 окт 2013, 13:51

SVP på svenska

Anta er att det finns två krafter: en givande kraft och en mottagande kraft. Allt som vi ser omkring oss, är en projektion av dem två krafternas interaktion.
Allt som finns har sin egen motsats. Det som inte har sitt eget motsats, existerar inte.
För att definiera något, behöver vi dess motsats. Det går inte annars. Ljus och mörker. Det finns inte mörker i sig, finns frånvaro av ljus. Ljuset existerar inte utan sin egen frånvaro - mörkret.
Människan är ett begär efter lycka. Vi är skapta på det sättet, att vi eftersträvar lycka och undviker lidande. Men det vi inte vet är att lidande inte finns i sig, finns brist på lycka. Morot och piska. Piska är brist på morot.
Ljus och mörker, lycka och lidande… Det är bara olika namn på de två: givande och mottagande krafterna.
När människan söker lycka, men inte finner, blir hon olycklig. Olyckan gör, att människan hatar sig själv. Hatet bor innerst inne i människans hjärta. Hatet har som vana att växa. För att inte explodera av hat, behöver vi bli av med det.
Det finns två sätt att göra sig fri från hat. Första sättet är, att finna det som gör dig lycklig. Det är det svåraste sättet, men är det bästa. Detta uppnås genom att man uppfyller sina önskningar, vid förutsättningen att detta inte gör någon annan olycklig. Uppfyller man en önskning, blir man glad under en kort period, och därefter uppfylls man av tvådubblat begär efter något annat. T.ex. man önskar sig en lägenhet. Efter att man fått den och flyttat in i sin egen etta, blir man glad under en viss tid. Men ganska snart börjar man drömma om större bostad, ett hus till exempel. Och så börjar man spara pengar och så småningom flyttar in i ett eget hus. Då börjar man drömma om en båt med egen brygga, eller vad det än var, men man alltid går uppåt med sina önskningar.
Saken är att vi är väldigt begränsade, när det gäller att uppfylla sina egna önskningar. När vi konsumerar inåt, ”ryms” det inte så mycket. Vi har det svårare och svårare att fyllas med lycka.
När vi däremot börjar agera utåt, blir vår möjlighet till lycka oändlig. Hur gör man det? När du tycker om det du gör och resultatet bidrar till andra människors välbefinnande, kommer din lycka att bli oändlig. Det gäller att skaffa en meningsfull sysselsättning som gör dig lycklig. Om du ändå tror på att du behöver pengar för att bli lycklig, se till då att ta betalt för det du gör.
Sammanfattningsvis, när du uppfyller dina önskningar blir du uppfylld av lycka och mår bra. När du inte gör det, känns det motsatta: du lider. Lidande är brist på lycka.
När man lider för länge, börjar man hata sig själv. Även om man inte förstår. Man går runt och bär på sin egen olycka. Om ingenting händer, om man inte gör något, som får honom att må bättre, kommer hatet att växa. Hatet söker sig ut, man blir arg och lättirriterad. Man spiller sitt hat på andra och då får man en känsla av lättnad, men bara för stunden.
När någon skriker på dig, han ropar på hjälp. Han är fyllt av hat, det gör ont och man mår dåligt. Han har brist på lycka, han hatar sig själv.
Аватара пользователя
Elena Stockholm

 
Сообщения: 1377
Зарегистрирован: 30 мар 2013, 15:22

Re: Grundläggande begrepp

Непрочитанное сообщение Георгий Саакянц » 28 сен 2014, 03:28

denna är otroligt bra sammanfattning av dem två styrande kräfter för allt i livet! tack för det Elena! säger du med andra ord att kraften är egentligen bara en - Kärleken (givande), medan den andra - mottagande som ofta kallas för räddsla, hat, osv är bara brist på den första?
Аватара пользователя
Георгий Саакянц

 
Сообщения: 3
Зарегистрирован: 22 сен 2014, 13:34
Город: Стокгольм

Re: Grundläggande begrepp

Непрочитанное сообщение Elena Stockholm » 30 сен 2014, 13:21

Георгий Саакянц писал(а):denna är otroligt bra sammanfattning av dem två styrande kräfter för allt i livet! tack för det Elena! säger du med andra ord att kraften är egentligen bara en - Kärleken (givande), medan den andra - mottagande som ofta kallas för räddsla, hat, osv är bara brist på den första?

Så kan man också säga. :smile:
Allt jag skrev, kommer inte från mig. Det var bara en kort sammanfattning av det jag fick höra av Yuri Burlan på lektionerna.
Аватара пользователя
Elena Stockholm

 
Сообщения: 1377
Зарегистрирован: 30 мар 2013, 15:22

Re: Grundläggande begrepp

Непрочитанное сообщение Георгий Саакянц » 02 окт 2014, 15:53

Elena Stockholm писал(а):
Георгий Саакянц писал(а):denna är otroligt bra sammanfattning av dem två styrande kräfter för allt i livet! tack för det Elena! säger du med andra ord att kraften är egentligen bara en - Kärleken (givande), medan den andra - mottagande som ofta kallas för räddsla, hat, osv är bara brist på den första?

Så kan man också säga. :smile:
Allt jag skrev, kommer inte från mig. Det var bara en kort sammanfattning av det jag fick höra av Yuri Burlan på lektionerna.


Det tror jag faktiskt inte. Visst kom det först till dig från Yuri. Men sedan blev det en del av dig så nu kommer det ifrån dig, eller hur? Eller kan det vara min A vektor som pratar genom mig? :) Iaf en viss del av mitt budskap inspererades av Neale Donald Walshs "Conversations with God". Så det finns kanske inget som man kan helt inuti... :)
Аватара пользователя
Георгий Саакянц

 
Сообщения: 3
Зарегистрирован: 22 сен 2014, 13:34
Город: Стокгольм

Re: Grundläggande begrepp

Непрочитанное сообщение Elena Stockholm » 04 окт 2014, 14:23

Du har rätt, Georgij. Det är många fantastiska saker som man hör på lektionerna och de blir genast en del av en. Jag skrev den lilla texten för ett år sedan. Jag blev så övelväldigat av det jag hört, att jag ville skriva det budskapet även på svenska. Det betyder, att tankarna har rotat sig i mitt hjärta och blivit mina. Men ursprungigen kommer dem från Yuri, och det var det jag ville säga.
Аватара пользователя
Elena Stockholm

 
Сообщения: 1377
Зарегистрирован: 30 мар 2013, 15:22


Вернуться в Svenska Tråden

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 0

cron